Smörgåstårta

 
Gjorde en helt underbar smörgåstårta häromveckan och känner bara att jag måste dela med mig av receptet. Jag har själv aldrig gillat de vanliga fyllningarna som består av tonfisk, mimosa sallad, bostongurka, rom etc. Jag gillar sälta, och inte för mycket olikheter när jag lagar mat. Det är viktigt att smakerna gifter sig väl.
 
Eftersom att jag själv äter kolhydratsreducerad mat för det mesta, så deltog jag inte i att äta upp just denna tårtan, men det hade varit hur lätt som helst att byta ut den vanliga formfranskan till LCHF-brödet som märket carbzone säljer i de flesta affärer inom dagligvaruhandeln här har ni en länk till detta brödet http://www.carbzone.se/low_carb_brod_nystart.html (OBS! innehåller 15g kolhydrater/100g.)
 
Så åter till smörgåstårtan!
 
Receptet räcker till ca 10 pers.
 
Ingredienser
32 skivor formbröd
ca 7 dl creme fraige
4 dl äkta majonäs
200 gram strimlad skinka
200 gram rökt/kokt skinka till garnering
300 gram rostbiff till garnering
1 paket fryst gräslök från findus.
6 kokta ägg
gurka till garnering
 
Fyllning 1
1,5 dl creme fraige
1 dl äkta majonäs
100 gram skinka strimlad/hackad eller hel.
1 liten rödlök
 
Fyllning 2
1,5 dl creme fraige
1 dl äkta majonäs
200 gram rostbiff (pålägg)
hackad gräslök efter smak
 
Fyllning 3
1,5 dl creme fraige
1 dl äkta majonäs
blanda med rostbiff och skinka
krydda med gräslök och svartpeppar 
 
 
Börja med att skära bort kanterna på 36 skivor formfranska.
Lägg ut 3*3 skivor på ett underlag typ bricka. Bred sedan ut första fyllningen på lagret och lägg sedan på ytterligare ett lager av brödskivor. bred därefter på andra fyllningen och lägg på ett lager bröd till. När du har brett på sista lagret av fyllning, ta de sista brödskivorna och placera på toppen. För att garneringen ska fasta bättre, ta och blanda ihop lite "fyllning" för att sedan bre på och runt smörgåstårtan. Skär sedan sneda gurkskivor och placera runt om tårtan för att täcka de "fula sidorna". Därefter är det fritt att garnera tårtan med rostbiff, skinka, skivade kokta ägg, gräslök, gurka och kanske annat man själv vill addera.
 
Personligen kommer jag troligtvis addera vindruvor och apelsin till min nästa smörgåstårta då jag gillar det söta på toppen, som man själv kan välja att ta bort eller ha som en smakhöjare till den sälta smörgåstårtan. Jag valde bort skaldjur då min tårta var till mannen här hemma som ville ha smörgåstårta med sig på jobbet, med andra ord förlängde jag hållbarheten genom att utesluta skaldjuren då tårtan skulle behöva hålla sig i kylen några dagar, men för ett kalas där det går åt kan man absolut lägga på lite mumsiga räkor eller kräftstjärtar. 
 
Hoppas ni provar receptet, ni får gärna kommentera och säga vad ni tycker om ni provar!
 

Kommentera här: